top of page

5 Sebab Orang Tak Nak Share Prompt / Idea

Sharing dalam media sosial penting untuk membina komunitas online dan bagus untuk kerjasama dalam bisnes. Tapi, kenapa ada yang masih takut nak sharing idea? Apa yang buat mereka ragu-ragu?


Sebenarnya, ini semua tentang cara kita berfikir tentang sharing.

Psikologi kenapa orang tak nak sharing idea ni sebenarnya datang dari rasa takut. Tak kira la kita sedang brainstorm di kerja atau lepak dengan usahawan lain, mesti ada masa kita berfikir... nak sharing ke tak idea hebat tu.






Ini lima sebab psikologi kenapa idea tak disharing.


Takut Idea Dicuri


Padahal, idea tu tetap idea kalau tak ada yang buat kerja untuk jadikannya kenyataan. Dunia ni penuh dengan cerita pasal idea yang sama, tapi yang buat dia berjaya atau gagal adalah cara dia dilaksanakan.


Aaron Patzer, pengasas Mint.com, tentang idea dan eksekusi:

"Saya cerita idea saya dengan ramai orang. Banyak orang bila dapat idea bisnes, diorang simpan sendiri. Takut orang lain 'curi'. Saya rasa itu tak bagus. Kena cerita dengan semua orang idea kita, tanpa takut dicuri. Semua tentang cara execution. Idea yang bagus banyak je sebenarnya."


Walaupun takut idea dicuri, masih ada takut lain dalam psikologi berkongsi dan crowdsourcing idea.



Adakah anda kedekut share Prompt? (sikit pun kira Ya)

  • Ya

  • Tidak




Di bawah adalah sebab-sebabnya


Takut Dihakimi

Bila kita ada idea yang kita hargai, susah nak buka untuk dikritik. Kalau kita simpan sendiri, kita bebas berangan tentangnya. Idea tu selamat dan kita rasa bagus dengan diri sendiri. Tapi bila kita sharing idea, ia boleh bunuh angan-angan kita tentang potensi idea tersebut. Boleh buat kita rasa terdedah depan kawan sekerja, atau kita jadi defensif nak buktikan nilainya. Tapi, bila kita biar takut penghakiman menang, kita hilang peluang dapat umpan balik yang boleh naikkan level idea kita.


Takut Kena 'Satu-up'

Ego kita boleh kuat, terutamanya bila rasa terancam. Sharing idea boleh buat kita rasa bersaing kalau orang lain ubah atau cadangkan penambahbaikan. Wajar je rasa memiliki atas idea kita, tapi kena ingat takut ni selalu halang kita dari sharing atau jadi pemimpin untuk realisasikan idea itu.


Kurang Keyakinan

Bila kita yakin dengan kemampuan diri, kita yakin dengan idea kita. Kita tak risau orang lain setuju atau kita dilihat sebagai pakar. Kita sharing sebab nak bantu pasukan, majikan, atau demi kejayaan projek atau bisnes. Kurang keyakinan dalam kemampuan buat idea baru juga boleh jadi halangan, buat kita rasa lebih baik simpan idea daripada sharing. Perhatikan cara kita kumpul idea. Adakah mereka hanya terbiar? Adakah kita malu untuk memimpin idea kita sendiri?


Takut Gagal

Ini jelas tapi penting untuk disebut sebab ia memang besar. Untuk elak rasa takut, fikirkan senario terburuk. Bila kita jawab soalan, "Apa yang paling buruk boleh jadi?" kita letakkan takut dan kegelisahan dalam sorotan dan beri diri kita peluang untuk hadapi.


Masa Yang Panjang Dalam Membangunkan Idea Yang Unik

Idea yang unik dan inovatif seringkali memerlukan masa yang panjang untuk dibangunkan dan disempurnakan. Ini bukan sahaja melibatkan proses kreatif dalam mencipta idea tersebut, tetapi juga melibatkan ujian dan penyesuaian berulang kali untuk memastikan ia berkesan dan sesuai dengan keperluan atau pasaran sasaran.


Dalam konteks 'testing prompts', ini bermakna idea harus diuji dalam pelbagai situasi dan keadaan untuk menilai keberkesanannya. Proses ini mungkin mengambil masa yang lama, tetapi keberhasilannya dapat memberikan hasil yang sangat bermanfaat dan memuaskan. Seperti kata pepatah, "kesabaran membawa berkat," begitu juga dalam pengembangan idea yang unik - masa yang diambil untuk menguji dan menyempurnakannya sering kali membawa kepada pencapaian yang lebih besar dan berkesan dalam jangka panjang.


Takut berkongsi idea tu normal, tapi tak perlu biarkan ia halang kita.


Cara yang Lebih Baik Ini lima sebab kenapa orang mungkin tak nak sharing idea, dan sebenarnya ada banyak lagi sebab lain. Tapi, bantu galakkan orang sharing idea dalam jabatan pemasaran dan seluruh syarikat dengan menyediakan tempat yang "selamat" dan "yakin" untuk orang cadangkan idea untuk kandungan pemasaran dan strategi, dan kita akan dapat banyak peluang baru.



 

Adakah nak belajar prompt?


Whatsapp Channel





Kelas Prompting







314 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page