top of page

Jenis Beras & Jenama Beras di Malaysia

Updated: Oct 11, 2023



Jenis Beras & Jenama Beras: Makanan Ruji Utama Asia


Siapa di antara kita yang tidak kenal dengan beras? Hampir setiap rumah di Asia, khususnya di Malaysia, pasti ada bekalan beras. Beras adalah makanan pokok yang amat penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Tapi, mengapa beras menjadi makanan utama di Asia? Mari kita telusuri lebih lanjut.



Beras Putih: Makanan Sejuta Umat


Beras putih sering menjadi pilihan kebanyakan rumah tangga di Malaysia. Selain dari harganya yang murah dan berpatutan, beras putih juga mudah didapati dengan berbagai jenis dan jenama seperti cap Rambutan, cap Faizah, dan sebagainya. Meskipun ia mudah untuk dihidangkan dan diterima rasa oleh semua lapisan masyarakat, pemprosesan beras putih menghilangkan beberapa nutrien penting. Namun, beras putih masih menyimpan nutrien seperti karbohidrat, kalsium, folat, protein, dan serat. Walaubagaimanapun, ia harus dimakan dengan sederhana.

Ada juga beras putih yang telah diperkaya kembali dengan nutrien. Ini dikenali sebagai 'fortified rice' yang mempunyai nutrien tambahan seperti zat besi, zink, dan vitamin A.


Beras Warna: Pilihan yang Lebih Sihat


Selain beras putih, terdapat juga pilihan beras berwarna yang lebih berkhasiat. Misalnya:

  • Beras Perang: Lebih kenyal dengan rasa kekacang, dan mempunyai kandungan serat dan protein yang lebih tinggi.

  • Beras Merah: Kaya dengan flavonoid seperti apigenin, myricetin dan quercetin yang baik untuk kesihatan.

  • Beras Hitam: Dikenali juga sebagai 'forbidden rice', mempunyai kandungan nutrisi yang tinggi seperti flavonoid, antosianin, Vitamin E, dan karotenoid.





Jenama Beras di Malaysia 2023

Berikut adalah contoh jenama beras tempatan. Beras tempatan bermaksud beras yang dihasilkan dari padi tempatan. Secara amnya, beras tempatan mempunyai harga yang jauh lebih murah berbanding beras import.

  1. Beras Jasmine Istimewa Tempatan Beras Jasmine dah dikupas dan digilap. Bila masak, bau dia sedap dan aromanya memang best. Sesuai untuk kedai makan, masak kat rumah, Nasi Lemak dan Nasi Goreng. Info Tambahan: Ada jaminan wang dikembali, diproses kat kilang padi, ada banyak anugerah dan sijil Halal. Saiz: 5 kg, 10 kg, 20 kg

  2. Beras Cap Rambutan Istimewa Tempatan Sejak 1983, Rambutan fokus kat beras hijau tempatan. Kualiti dia makin bagus setiap tahun. Beras Rambutan Hijau memang ori dan berkualiti, sesuai untuk Nasi Goreng dan Nasi Lemak. Saiz: 5 kg, 10 kg

  3. Beras Cap Ketupat Istimewa 5% Tempatan Dari 1983, Beras Cap Rambutan ni berkualiti tinggi dari sawah padi kita. Cap Ketupat ni produk pencuci mulut dengan pelbagai jenis nasi. Operasinya dijalankan oleh OEL Distribution di Kedah. Saiz: 5 kg, 10 kg

  4. Beras Sri Chengkih Tempatan Super Beras Sri Chengkih ni datang dari petani kita. Teksturnya lembut, sihat, panjang, putih, dan tahan lama. Sesuai untuk semua jenis masakan. Saiz: 5 kg, 10 kg

  5. Beras Faiza Emas Istimewa Tempatan 5% Faiza Beras Emas 5% memang ori dan berkualiti. Dibungkus dengan mesin, jadi bersih. Best untuk Nasi Goreng dan Nasi Lemak. Saiz: 5 kg, 10 kg

  6. Beras Nagasari Tempatan Super Istimewa Beras Nagasari ni ditanam dari benih tempatan terbaik. Bila makan, teringat hidangan zaman kanak-kanak. Sesuai untuk semua jenis masakan. Saiz: 5 kg, 10 kg

  7. Beras Jati Padi Istimewa Tempatan Sejak 1993, Jati fokus kat beras padi. Beras Jati ni dibungkus dalam plastik berwarna dengan berat 5 kg. JATI ni dah jadi salah satu kilang beras top di negara kita. Beras adalah sumber karbohidrat dan protein yang baik. Saiz: 5 kg, 10 kg


 

Beras Wangi : Beras Kegemaran Ramai


Beras wangi, seperti namanya, dikenali dengan bau harumnya yang khas. Asal-usul beras ini boleh dikesan kembali ke beberapa negara di Asia Tenggara, termasuk Malaysia dan Thailand. Selain daripada bau harumnya, terdapat beberapa ciri-ciri unik yang menjadikan beras wangi begitu popular dan dicari-cari:

  1. Rupa: Beras wangi mempunyai ciri-ciri fizikal yang menonjol. Ia dikenali dengan butirannya yang halus dan panjang. Butiran beras wangi memang berbeza berbanding jenis beras lain. Bila kita tengok, kita boleh nampak kehalusan dan kebersihannya, yang membuatkan ia begitu menarik di mata.

  2. Bau: Bau adalah salah satu ciri paling ketara bagi beras wangi. Aroma yang dikeluarkan, baik dalam keadaan mentah atau selepas dimasak, sungguh menyenangkan dan membangkitkan selera. Aroma ini tak hanya menggoda deria bau, tetapi juga menjanjikan rasa yang enak dan memuaskan.

  3. Rasa dan Tekstur: Bila masak, tekstur beras wangi sangat lembut dan butirannya memanjang hampir dua kali ganda. Walaupun ia memanjang, lebarnya tetap sama, memberikan sensasi unik semasa dikunyah. Rasa beras ini bukan sahaja enak, tetapi juga memberi pengalaman makan yang berbeza dan tak terlupakan.


Jenama Beras Wangi





Jasmine Sunwhite AAA Special Fragrance Rice : Beras Wangi

Beras Jasmine Sunwhite AAA ni bukan biasa-biasa. Dengan aroma yang kuat dan menarik, beras ni memang sesuai untuk pelbagai masakan, terutamanya nasi ayam atau nasi goreng. Kelebihannya, beras ni mudah dimasak dan kekal bentuk - tak mudah hancur. Kalau nak beras yang berkualiti dengan aroma yang tahan lama, ini antara pilihan terbaik.






Jasmine Moly Super Thai Fragrant Rice : Beras Wangi

Beras Jasmine Moly dari Thailand ni memang top. Wangi dan sesuai untuk masakan harian. Selain aroma yang kuat, harganya juga berpatutan. Nak cari pun tak susah, kebanyakan pasar raya ada jual. Jadi, kalau cari beras import yang berkualiti dengan harga mampu milik, boleh pertimbangkan beras ni.



 



Beras untuk Warga Emas


Bagi warga emas, pemilihan jenis beras harus dilakukan dengan berhati-hati. Bagi mereka yang mempunyai diabetes, beras dengan indeks glisemik yang rendah seperti beras perang, merah, dan hitam adalah lebih sesuai. Manakala bagi mereka yang menghadapi masalah buah pinggang, beras putih adalah pilihan yang lebih baik.

Bagi mereka yang mengalami masalah pencernaan seperti cirit-birit atau radang usus, beras putih dengan kandungan serat yang lebih rendah adalah lebih sesuai.



Jenama Beras Terbaik untuk Kesihatan


Memilih beras bukanlah semata-mata tentang rasa. Bagi mereka yang mementingkan kesihatan, kualiti, khasiat, dan indeks glisemik (GI) beras sangatlah penting. Indeks glisemik adalah ukuran kecepatan makanan menyebabkan kenaikan gula dalam darah. Jenama beras yang mempunyai GI rendah adalah pilihan utama bagi mereka yang ingin mengawal atau mencegah diabetes.


Dengan memilih beras ber-GI rendah, kita dapat membantu mengawal paras gula dalam darah dan mengelak komplikasi jangka panjang yang berkaitan dengan diabetes. Jom, kita lihat beberapa jenama beras yang dianggap terbaik untuk kesihatan, khususnya dalam aspek mengawal diabetes.


- Beras Basmati


Beras basmati dikenali sebagai pilihan terbaik untuk orang yang ada masalah diabetes. Sebabnya? Indeks glisemiknya ada dalam julat 43-60, yang bermakna ia dalam kategori rendah hingga sederhana. Ini memastikan kadar gula darah kekal terkawal.


Bila kita masak 100 gram beras basmati putih, kita dapat 150 kalori, 3 gram protein, dan 35 gram karbohidrat. Tapi kalau kita ambil yang basmati perang, 100 gram tu ada 162 kalori, 1.5 gram lemak, 3.8 gram protein, 33.8 gram karbohidrat dan 3 gram serat.

Kelebihan serat ni, ia membantu stabilkan gula dalam darah.


- Beras Perang

Menurut kajian dari Harvard Health Publishing, beras perang pun ada indeks glisemik yang rendah, sekitar 50. Jadi, ini juga antara beras yang bagus untuk orang yang ada diabetes. Berbanding beras putih, beras perang ni tinggi kandungan serat.


Kenapa serat penting? Sebab serat ni boleh bantu jaga kadar gula dalam darah, dan mengelakkan glukosa masuk darah dengan cepat.



 

Beras dan Nasi Putih Bersama Hidangan



 




Gambar AI dalam marketing beras dan makanan


Pertama-tama, untuk makluman semua, semua gambar yang ada dalam artikel ni adalah hasil dari teknologi AI, guna platform midjourney AI. Dengan bantuan teknologi ni, gambar-gambar produk beras kita jadi lebih 'hidup' dan profesional, macam yang kita tengok dalam majalah-majalah ternama. AI bukan sahaja menaikkan standard visual kita tapi juga pastikan gambar tu memang 'click' dengan hati pelanggan.


Kedua, bagi taukeh-taukeh yang sedang mencari cara untuk memaksimumkan pemasaran produk, teknologi AI ini adalah jawapannya. Tak perlu nak berbelanja besar dengan jurugambar mahal atau iklan besar-besaran. Dengan AI, korang boleh jimat banyak tapi hasil promosi tetap mantap dan sampai ke hati pelanggan.


Last but not least, kalau ada di kalangan korang, sama ada pereka, taukeh bisnes, atau sesiapa je yang berminat nak tau lebih dalam pasal AI, kami dah sediakan platform pembelajaran untuk korang. Jangan lepaskan peluang keemasan ini untuk mempelajari teknologi masa depan yang mampu mengubah cara korang berbisnes.


Klik Gadis di bawah untuk meneroka lebih lanjut!






Kesimpulan


Beras, sama ada putih atau berwarna, mempunyai tempatnya masing-masing dalam diet harian kita. Pemilihan jenis beras harus disesuaikan dengan keperluan kesihatan dan selera masing-masing. Bagaimanapun, penting untuk memastikan kita mendapat bekalan nutrien yang seimbang dari makanan yang kita makan setiap hari.

11,052 views0 comments

Recent Posts

See All

Nasi Kandar Hijrah : Nasi Kandar Terbaik JB

Jom, kita jalan-jalan cari makan! Kalau korang kat JB dan tercari-cari nasi kandar yang power, kena singgah Nasi Kandar Hijrah. Tempat ni memang layan dengan nasi kandar yang gempak, penuh dengan lauk

Kinrara Resort Terbaik 2024: Review & Ranking

Mencari tempat penginapan yang menawarkan ketenangan dan kemewahan? Espira Kinrara di Kinrara adalah jawapan kepada pencarian anda untuk tahun 2024. Dengan lokasinya yang strategik dan pemandangan yan

Comments


bottom of page